Almaty-akshamy.kz/“Ақшам” және ағайын/«БАЙҚОҢЫРДЫҢ» БАСШЫЛАРЫН ДІРІЛДЕТКЕН…
«БАЙҚОҢЫРДЫҢ» БАСШЫЛАРЫН ДІРІЛДЕТКЕН…
18.01.2017
0 472
Обком хатшысы Еркін Әуелбеков туралы әңгіме-сыр
Әшірбек АМАНГЕЛДІ,
Қазақстанның құрметті
журналисі
Судьядан кешірім сұрады
Бірде осы Алматының орталық саябағында егде тартқан екі кісінің бір-бірінен: «Сіз Әуелбековті білуші ме едіңіз?» — деп сұрап жатқанын құлағым шалды. Одан әрі білетіні- білмейтініне Әуелбековтің елге жасаған қызметі, іскерлігі, адамгершілігі, адалдығы мен әділдігі туралы қызу әңгімелеп жатты. Мен сонда іштей «Жақсының аты өлмейді» деген осы-ау деген ойға қалдым.
Рас, кешегі кеңестік заманда республика және облыс көлемінде талай азаматтар үлкен басшылық қызметтер атқарды. Солардың бірен-сараны болмаса, көбінің есімдері елдің есінде қала қойған жоқ. Өйткені, халық кез-келген адамды атқарған лауазымды биік қызметіне емес, істеген ісіне, елге сіңірген еңбегіне қарай бағалайды. Соған лайық сый-құрмет көрсетеді. Бұл орайда, Еркін Нұржанұлы Әуелбековтің орны да, жөні де бөлек.
Басқа қызметтерін айтпағанда, Еркін Әуелбеков республикамызда: Көкшетау, Торғай және Қызылорда сияқты үш облысты басқарды. Олардың қай-қайсысының да экономикасын, әлеуметтік жағдайын көтеруге айтарлықтай үлес қосты. Іскер де білікті басшы ретінде әріптестері мен елдің құрметіне бөленді. Жұрт Әуелбековтің жұмыс істеу стилін, қарапайымдылығын, халықтан өзін жоғары санайтын талай бюрократ, тоғышар басшыларды тәубесіне келтіріп, сабасына түсіргенін аңыз ғып айтып жүрді.
Бірге қызметтес болғандардың қай-қайсысы да Еркін Нұржанұлының ешкімге бұра тартпайтын турашылдығын, жаны мен арының тазалығын, істің көзін білетін көрегендігін, бастаған шаруаны аяғына дейін тындыратын іскерлігін бағалап, мойындайтын.
Әдеттегідей қысқа да қасаң жазылатын энциклопедиялық анықтамалардан Ерекең туралы мынадай жолдарды оқимыз: «Әуелбеков Еркін Нұржанұлы, 1930 жылы бұрынғы Көкшетау, қазіргі Солтүстік Қазақстан облысының Ғабит Мүсірепов ауданындағы Жаңасу ауылында туған. 1953 жылы Мәскеудегі К.Тимирязев атындағы ауыл шаруашылығы академиясын бітіргеннен кейін еңбек жолын Коновалов МТС-де бас агроном болып бастаған. Онан әрі Марьев кеңшарының директоры, облыстық атқару комитеті төрағасының орынбасары, облыстық партия комитетінің екінші хатшысы, облыстық атқару комитетінің төрағасы, республика ауыл шаруашылығы министрінің бірінші орынбасары, астық өнімдері және құрама жем министрі, Көкшетау, Торғай және Қызылорда облыстары партия комитеттерінің бірінші хатшысы. КСРО Жоғарғы Кеңесі Ұлттар кеңесінің ұлттық саясат және халықаралық қатынастар жөніндегі комиссиясы төрағасының орынбасары, ҚР Президентінің кеңесшісі қызметтерін атқарған».
Ал, шындығында, қысқа қайырылған осынау мәлімет-деректердің ар жағында бір азаматтың өмір жолы, еткен еңбегі, төккен тері, жеткен жетістіктері мен қуаныштары, көрген қиындықтары мен «тар жол, тайғақ кешулері» жатыр.
Былайша айтқанда, Еркін Әуелбеков өз заманының озық перзенті бола білді. Еліне, халқына барынша адал және қалтқысыз қызмет етті. Небәрі қырық үш жасында Социалистік Еңбек Ері атанды. Бұған қоса, үш рет Ленин, бір рет Октябрь революциясы және үш мәрте Еңбек Қызыл Ту секілді ордендерімен марапатталды. Төрт рет КСРО Жоғарғы Кеңесіне депутат болып сайланды. Кеңес одағының тұсында мұндай құрмет пен марапатқа екінің бірінің қолы жете бермейтін.
Әрине, «Еркін Әуелбековтің өмір-тіршілігі бұлтсыз күнгі аспандай, жаймашуақ болып өтті, қызметі кедергі-қиындықсыз, кем-кетіксіз болды» деп айта алмаймыз.
Әуелбеков Қызылорда облысын басқарған тұста осы облыстық соттың төрағасы болған, республикаға белгілі заңгер, ардагер судья Өтеген Ықсанов ағамыз: «Еркін Нұржанұлының кейде асыра сілтеп жіберетін кездері болатын. Бірақ, ол өте әділ, жаны таза азамат еді. Менің бір мәселеге байланысты келіспей, оған қарсы шыққаным бар. Артынан істің ақ-қарасы айқындалғанда, менен кешірім сұрады. Мен де өз тарапымнан кішілік әдеппен «артық кеткен жерім болса, кешіріңіз» дедім. Ондай қадамға ол кезде өздерін жарты құдай санайтын обкомның бірінші хатшылары бара бермейтін. Осының өзі Ерекеңнің адами болмысын, кісілік парасатын аңғартады», — дегенді айтады.
Білетіндердің айтуынша, іске қырсыз, біліксіз, кеудемсоқ талай басшыларды қызметтерінен босатқаны үшін Еркін Әуелбековтің үстінен Алматыға, Мәскеуге домалақ арыздар қарша бораған көрінеді. Алайда, нақты тексеріп, зерттеп қарағанда, олардың бәрі де негізсіз, жәй әншейін «жаптым жала, жақтым күйе» болып шыққан.
«… Сол күні ажырасамын» дейтін
…Жаңылыспасам, бұл 1998 жылдың аяғы не 1999 жылдың басы болатын. Менің Еркін Нұржанұлымен танысып, сөйлесуім ойламаған жерден жүзеге асты. Оған себепші болып, жөн сілтеген халқымыздың біртуар азаматы — Өзбекәлі Жәнібеков-тін. Өз-ағаның өзімен әңгімелесіп, сұхбат алып болғанымда:
– Егер мүмкіндік болып, қолың тисе, Әуелбековпен сөйлесіп, пікірлескенің жөн. Ол кісіден көп нәрсені естіп, білуге болады. Ерекеңнің өмір жолында ғибрат пен тағылым аларлық жәйттер жеткілікті, – деді.
– Оны қайдан табамыз? — деппін қапелімде.
– Керек болса, телефонын берейін. Бізбен көрші тұрады, – деді жеңіл жөтеліп.
Арасын ұзатпай, Өзекең берген телефон нөмірі бойынша хабарласып едім. Әр жақтан ер адамның қоңыр даусы естілді. Сөйтсем, Еркін ағамыздың өзі екен. «Осылай да осылай» деп бұйымтайымды айтып, реті келсе, кездесіп, әңгімелескім келетінін жеткізіп жатырмын. Ол кісі мені мұқият тыңдап болды да:
– Қарағым, жуырда менің шешем қайтыс болған. Сол кісінің қырқын бергелі жатырмыз. Сонан соң ел жақта Жаңасу деген ауылда шаруа қожалығын ашқанбыз. Соның біраз жұмыстары бар. Соларды тындырып келейін. Келгеннен кейін хабарласып, кеңірек отырып әңгімелесейік, – деді.
Ел білетін азамат ағамыздың мынадай ықылас-пейіліне мен кәдімгідей қуанып қалдым. Сөйтіп, дереу қоятын сұрақтарымды алдын ала нобайлап, әркімдерден сыр тартып, сұрастырып, Еркін Нұржанұлымен кездесуге іштей дайындала бастадым.
Адамның қалауы мен ойлағаны бола берген бе? Арада аз уақыт өткенде газеттерден Әуелбековтің бақилық болғаны туралы қазанама хабарды оқып, өкініште қалдым. «Жазмыштан – озмыш жоқ». Солай өмір-тағдыр менің Ерекеңмен кездесіп, сұхбат алуымды жазбапты.
Әйтсе де, маған «Еркін ағамызды бірден-бір жақсы білетін кісі – аяулы жары Күлше Оспанқызымен жолығып, әңгімелессем қайтеді?» деген ой келді. Біреулерден екеуі қырық бес жылдан астам тату-тәтті отасқан дегенді естігем. Көп өтпей оның сәті түсті. Әуелбековтер шаңырағына арнайы барып, Күлше апамызбен емен-жарқын сөйлесіп, көкейде жүрген біраз сауалдарға жауап алдым. Ол сұхбатты «Зерде» журналының 2000 жылғы 3-санында «Адалдықты ту етіп өтті» деген атпен жарияладым. Оны кезінде біреу оқып, біреу оқымаған шығар. Сондықтан сұхбатты «Алматы ақшамы» арқылы оқырман назарына қайталап ұсынғанды жөн көріп отырмын.
Үй іші, от басында қалыптасқан ұстамды да салқынқанды әдет-дағдының әсері ме екен, басында Күлше апамыз онша ашылып сөйлей қоймады.
«Көзге түсу үшін мақтанғандай болмаймыз ба? Оны жазып қайтесіз?» дей берді. Дегенмен, мен Еркін Нұржанұлының қызметі мен өміріне қатысты әр қилы сұрақтар қойып, сөзге тарта бердім…
— …Ерекең өте қарапайым өмір кешті. Дүние-мүлік, байлық, ақша дегенге қызыққан жоқ. Қандай қызметте болса да өзін ел-жұрттан бөлек және оқшау ұстауға тырыспады. Маған ылғи да: «бірінші басшының ары мен жаны таза болмаса, онда құрығаны. Оны ел сыйламайды. Іс ешқашан оңбайды, ілгері баспайды, – деп отыратын. – Егер біреу-міреуден осылай да осылай, Әуелбековтің әйелі бір жерден бір затты алыпты немесе бір шаруаға араласып, килігіпті дегенді естісем, қиын болады, сол күні ажырасамын!» — дейтін. Әрине, оны жеккөргендіктен айтпайды ғой. Сақтандырады-дағы. Түрлі өсек-аяңнан аулақ болғысы келеді. Елдің алдында жүзіміз жарық, арымыз таза болсын дейді.
Әлі есімде… Көкшетауда бірінші хатшы болып жүргенінде Жеңіс дейтін інісі үйленді. Еркін бірден: «Ешқандай дақпырт-даңғазаның керегі жоқ. Өздерімен бірге оқитын студенттерді шақырып, кішігірім той жасаңдар, болды», — деді. Сөйтті де, өзі саяжайға кетіп қалды.
Еркін адам болып ауырған кісі емес
– Сонда, мұндай қарапайым және салқынқанды қасиеттер Ерекеңнің бойына қайдан дарыды деп ойлайсыз?
– Ең бірінші — ата-анадан… Сонан соң өскен ортадан болса керек.
Біздің атамыз мектепте қырық жыл ұстаз болған кісі. Көкшенің мына Айыртау жағындағы ел-жұрт оны жақсы біледі. Елге сыйлы болған адам. Ол кісіден оқып, тәлім-тәрбие алған талай шәкірт кейіннен білікті де білімді азаматтар болып өсті.
Қызылжарда тұрғанымызда бір жолы үйге бір орыс әйелі келді.
– Бұл қай Әуелбеков? Баяғы Сырымбетте-Казгородокта мектеп директоры болған Әуелбековке қатысы бар ма? – деп сұрайды.
– Ия, соның баласы, – десек, әлгі балаша қуанып, сөйлеп жатыр:
– Мен ол кісіден көп тәлім-тәрбие алып, жақсылық-шарапатын көріп едім, –дейді.
Сол әйел артынан біздің бір жақын туысымыздай, ұзатқан қызымыздай болып кетті.
– Күлеке, ағамыздың өзінің өмір жолы, қызметтес болған адамдары, жүмыс істеген жылдары жайында жазып қалдырған естелігі, күнделік жазбалары жоқ па еді?
– Өкінішке қарай, ондай нәрсе қалмады. Өзі де кейде күліп: «Жетпістен асқан соң жазамын. Жұрт «жаз» деп айтып жүр», дейтін. Бір-екі рет осы Әбдіжәміл ағай (Нұрпейісов) және Мұхтар Мағауин дейтін жазушы айтқан көрінеді. «Жазыңыз, сізде көп дүние бар. Кейін ұрпаққа тағылым, ескерткіш болып қалсын» – деп.
Ажал деген айтып келмейді екен. Бүгін барсың, ертең жоқсың. Көз жұмып кете бересің. Бұлай болады деп еш ойлаған жоқпыз. Еркін адам болып ауырған кісі емес. Қыңқыл-сыңқыл дегенді білмейтін. Үнемі спортпен айналысып, денесін шынықтырып, сергек жүретін. Тіпті, көз жұмғанға дейін шаңғы тепті десем, өтірікші болмаспын. Соны өзі ерекше ұнататын… Торғайда жүргенде ғой деймін. Далада шаңғы теуіп жүрсе, бір орыс жігіті ұшырасып: «Сіз шаңғыны жақсы тебеді екенсіз. Қазақтар бұған онша әуес болмаушы еді. Қайдан үйреніп жүрсіз?» — депті таңырқап. Бұл да оған әзілдеп жауап берген көрінеді. Тағы бірде әлгі жігіт жолығып: «Мені құттықтап қой. Әйелім ұл тапты», – депті. Ерекең: «Құттықтаймын!» — дейді.
Кейіннен бір жиналыста көріп қалып: «Әй, менің күнде бірге шаңғы теуіп, әзілдесіп жүргенім біздің бірінші хатшы екен ғой», – деп қайран қалыпты.
Оқушылар мұғалімдерден гөрі Еркіннен көбірек қаймығатын
– Ол кісінің өскен ортасы, өмірбаяны туралы ешбір еңбекте кеңінен жазылмапты. Энциклопедиялық анықтама кітаптарда өте қысқа жазылған ресми мәліметтер ғана бар екен?
– Ол рас. Еркін мақтануды, өзін дәріптеуді ұнатпайтын… Өмір жолы туралы не айтуға болады?.. Көкшетаудың әлгі Рузаев ауданындағы Фрунзе колхозында, қазіргі аты Жаңасу, сол жерде дүниеге келген. Жаңа айттым ғой, атамыз мектепте қырық жыл ұстаз болған кісі деп. Енеміз Қалима күні кеше тоқсаннан асып қайтыс болды. Өте бір жайлы, мінезі жұмсақ, дауыс көтеріп, ұрысуды білмейтін кісі еді. Ол үй шаруасы мен бала төрбиесінің қамында болған. Еркін өзі көп балалы отбасынан шыққан. Сондықтан онда өзімшілдік деген атымен жоқ болды.
Мектепті үздік бітіріп, Мәскеудегі Тимирязев атындағы ауыл шаруашылығы академиясын да солай аяқтап, еңбек жолын Солтүстік Қазақстан облысындағы бір МТС-та бас агроном болып бастады. Соңынан сол МТС-тың және кеңшардың директоры болды.
Өзі жиырмадан сәл асқан жап-жас жігіт. Сырықтай ап-арық. Сырттан келгендер:
– Әй, бала, директорларың қайда? – деп сұрайтын көрінеді. Жымиып:
– Директор менмін, – десе, онша сеніңкіремей бас-аяғына қарап, шолып шығады екен.
– Бір-біріңізбен қалай танысып едіңіздер?
– Біздер бір мектепте оқыдық. Еркіндер оныншы класта оқығанда біз жетіншіге бардық. Ол өте үздік оқыды және белсенді оқушы болды. Оқушылар мұғалімдерден гөрі Еркіннен көбірек қаймығатын. Біздің әкелеріміз де бірін-бірі жақсы білген. Мен өзім осы Алматыдағы ҚазПИ-дің тарих факультетін тауыстым. Аржағы түсінікті болса керек. Бір-бірімізді ұнаттық. Сөйтіп, қосылдық қой.
Жалпы, мен әйелі болып күйеуімнің шаруасына араласқан кісі емеспін…
– Осы Еркін Нұржанұлын неліктен бір облыстан бір облысқа ауыстыра берді деп ойлайсыз! Алдымен Көкшетаудан Торғайға, одан Қызылордаға…
– О жағын білмеймін. Бұл өзі сол кездегі жоғарыдағы басшылықтың еркі мен билігіндегі шаруа болды ғой. «Партиялық тапсырма, пәлен жұмысқа барасың», – дейді. Кете бересің. Жалпы, мен әйелі болып, күйеуімнің шаруасына араласқан кісі емеспін… Бір білетінім, Көкшетаудан Торғайға ауысқанымызда жақын-жуық, туыстарымыз қуаныпты. Сөйтсек, байғұстар «Еркінге сөз келеді, зиянымыз тиеді» деп тиісті нәрселерін ала алмай жүреді екен. Арқалыққа (Торғайға) көшіп барғанымызға бір-екі ай болған. Бір күні сіңілім Ғалия телефон соғады. «Қалайсыңдар? Сендерді сағындық қой!» дейтін шығар десем. «Кеткендерің жақсы болды. Біз үй алатын болдық», – деп қарап тұр. Оған не дейсің?!
– Бұрындары да жұрт «Әуелбеков — іскер де әділ басшы» деп ауызға алып жүретін. Дегенмен, ол кісінің аты мен атағы бергі Қызылордаға ауысқанда көбірек шықты ғой деймін?
– Мен өзім қызылордалықтарға дән ризамын. Өздері бір жайсаң ел. Әлі күнге Еркінді ауыздарынан тастамайды. Сонда қызмет істеп жүргенде Еркін жұмыстан келгенде тамсанып: «Өздері қазақша қандай әдемі сөйлейді. Салт-дәстүр де сақталған. Біз солтүстікте жүріп, орыс болып кете жаздаған екенбіз ғой», – деп отыратын.
Қызылордада Байқоңырға іргелес жатқан Төретам дейтін ауыл бар. Жаңадан барған жылдары сол ауылдың тыныс-тіршілігін көріп, бір күні күйініп келді. Әр жақтан әскерилер басынып, ауылдың шетіне кір-қоқыстарын тастайтын көрінеді. Ал өздерін қалашыққа кіргізбейді.
Екі жақтағы өмір екі басқа. Аналар ақ май жеп отыр. Төретамдықтардың тұрмысы жұтаң. Мұндай әділетсіздікке ол қатты күйзелді. Сөйтіп, дереу космодромның Мәскеудегі және осындағы басшыларын шақырып, обкомның арнайы бюросын өткізеді. Мәселені төтесінен қойыпты. Бюродан терлеп шыққан әлгілер бір-біріне қарап: «мына, Әуелбеков дейтін қазақ емес шығар. Қазақ болса, мұндай қатаң талап қоюға батылы бармас еді ғой», – дейтін көрінеді. Содан кейін космодром басшылары сабаларына түсіп, тәубаларына келіп, жергілікті халықпен санаса бастады.
Өмір деген қызық қой. «Қазақ емес» дегеннен шығады. Сол Қызылордада тұрғанымызда бір жолы үйге бір әйел келіп тұр. «Баяғыда балалар үйінде бізбен бірге бір Еркін дейтін бала болып еді. Мына Әуелбеков сол Еркін емес пе?» – дейді. Біз: «ойбай, бұл балалар үйінде болған емес. Әке-шешесі, бауырлары бар», – деп күліп жатырмыз.
Горбачевпен бірге оқыған емес
– Шамасы осы Қызылордада болуы керек. Жұрттың: «Әуелбеков таңертең сүттің кезегіне барып тұрады екен. Дүкен аралап жүре беретін көрінеді. Ел қатарлы автобусқа мінеді екен» деп аңыз ғып айтып жүргені.
– Бұл енді елдің кішкене өсіріп айтқаны. Болмаса Еркін ондай көзбояушылық пен жасандылыкқа бара қойған жоқ. Рас, кейде дүкендерді аралап кететін. Бір қонақтан, не кештен кешірек қайтқанда көлігін жіберіп, таксимен қайта салатын әдеті болушы еді. Ол үшін бұл қалыпты және үйреншікті әдет-тін. Мысалы, сол Қызылордада тазалық және тәртіп болуы үшін әрбір көшені обкомның бюро мүшелері мен қызметкерлеріне бөліп берді. Халық сыйлағанды сыйлай біледі. «Әй, мынау Әуелбековтің жауапкершілігіндегі көше, ұятқа қалмайық» деп тұрғындардың өздері көшелерін тазалап, үйлерінің сыртын ақтап, сырлап жатқанын көзіміз талай көрді.
– Сонда бірінші хатшы болып жүргенде емес пе, Димекеңді бір съезде сынап, жоғары жақтағыларға жақпай қалғаны. Жалпы, Ерекең Дінмұхамед Қонаевпен қандай қарым-қатынаста болды?
– Аса жақын араласа қойған жоқпыз. Ресми, қызмет бабына қатысты байланыста болды. Көкшетауда болғанымызда Зухра жеңгей екеуі демалуға келетін. Сыпайы, әдеп сақтап күтіп алып, шығарып салатынбыз. Басқадай бір ренішіміз, не көңіл қалған жеріміз болған емес.
Әлгі ХVІ съезде емес пе, Еркіннің: «Димаш Ахметұлы, соңғы сегіз жылда Қызылордаға бірде-бір рет келмепсіз» деп айтқаны. Соны Димекеңнің айналасындағы жандайшаптар мен жарамсақтар қоздырып: «ойбай, сізге ауыр сөз айтты, сынады» деген сыңайлы. Сондайлардың айтақтауымен басшылық тарапынан Әуелбековпен жұмыс істегендерге «компромат табындар!» деп тапсырма берілген деседі. Сонда ғой, Еркіннен кейін Көкшетауда және Торғайда бірінші хатшы болған Оразбек Қуанышевтің: «Мен ол кісімен бір партия ұйымында тіркеліп, қызметтес болған жоқпын. Сондықтан ештеңе айта алмаймын» деп, бас тартып жүргені. Сондай солақай саясаттың зардабын Еркін біршама тартты.
– Жұрт кезінде «Әуелбеков М.С.Горбачевпен дос-жаран екен. Екеуі партия мектебінде бірге оқыпты» деп жүрді ғой. Сол сөз қаншалықты рас?
– Бұл сөз өтірік. Михаил Горбачев Орталық комитеттің хатшысы болғанға дейін Краснодар өлкесінде өлкелік партия комитетін басқарды. Ол, негізінен, ауыл шаруашылығымен айналысатын өңір. Еркіннің жұмыс істегені де сондай облыстар еді. Соған байланысты жиналыстарда бірге болып, таныс-біліс болғаны рас. Әйтеуір ол кісі Еркінді ерекше құрметейтін. Жоғарғы Кеңестің бір комитетіне сайланып, Мәскеуге көшіп барғанымызда өзі тікелей Кручинаға (Орталық Комитеттің іс басқарушысы) айтып, бізге орталықтан жақсы пәтер әперді. Ол да болса кісілігі ғой. Кейіннен бері, елге — Қазақстанға көшерімізде біреулер: «Ол пәтерді дереу жекеменшікке айналдырып, сатып кетіңдер. Өте қымбат тұрады» деп ақыл берді. Еркін ондай әрекетке бармады. Пәтердің кілтін Орталық комиттеттің шаруашылық басқармасына тапсырып кетті.
…Тіпті, Алматыға ауыстырып алсақ та болады екен. Оған да бара қоймадық. Оны айтасыз, мұнда келгенде сегіз ай үй-пәтер ала алмай жүрдік. Ақырында бір жанашыр азаматтар араласып, осы пәтерге қолымыз жетті, әйтеуір.
Жалпы адамға біткен әдет қой. Мен үй ішіне барлай көз салдым. Көнелеу көрініп тұр ма, дегендей жеңгеміз:
– Мынау баяғыда Көкшетауда сатып алған жиһаз-мебеліміз ғой, – деді. Жаны сірі өзінің. Мұны сүйрелеп Торғайға да, Қызылордаға да, тіпті, Мәскеуге де апардық. Көзімізге сондай ыстық көрінеді.
Балалар «аталап» жоқтап, жылап тұрды
Осы арада өзінен-өзі:
– Ағамыздың үй шаруасына, тұрмысқа икемі қалай болып еді? – деген сауал туындады. Мен оны іркіп қала алмадым.
– Қалай десем екен? …Ол кездегі партиялық тәртіп, үрдіс солай болды ма, әйтеуір оның көп уақыты жұмысқа арналатын да, басқа шаруаға қолы тие бермейтін. Мәскеуге барғанда сондағы театрларға баратынбыз. Ал, мына көйлек-көншек, костюм-шалбарларын дүкендерден іздеп жүріп мен алатынмын. Кейде жалынып, дүкеншілерге айтып кетемін. «Егер тар не кең келіп жатса, түсі ұнамай қалса, қайтып әкеліп, ауыстыра қояйын» деп.
Тамақ, ас жағына да аса бір кірпияздығы болған жоқ. Кейде, тіпті, үйде мен болмасам, қайнатылған картопты жеп, нан мен шай ішіп те кете беретін.
Бір жолы Мәскеуге барғанда Орталық комитеттің бөлімдеріне және министрліктерге барып қайтқан. Анда-мұнда жүгіріп жүріп, қатты терлепті. Терлегені соншалықты, тері сұр костюмінің сыртына шығып кетіпті. «Еркін-ау үстіңе қарасаң қайтеді? – десем, – Әй, оны қойшы, мен бүгін біраз шаруа тындырдым. Онан да соны сұрамайсың ба?» – деп қуанып мәз болып тұр.
– Менімен бір-екі рет сөйлескенде Көкшетауда шаруа қожалығымыз бар деп еді. Өмірінің соңғы кезінде соған көбірек ден қойды-ау деймін?
– Өзінің туған ауылы Жаңасуда сондай бір шаруашылық ұйымдастырған, бүкіл ауылдастарының басын қосып. Соған өзі кеңесші болып жүрді. Мақсаты — мынадай қиын заманда елді тарықтырмау ғой. Жүгіріп жүріп сол ауылға жаңа үлгідегі мектеп салдырды. Оған мүғалімдер жетіспей, ауылдағы келіндерді жинап, Көкшетаудағы пединститутқа оқытты. Осында келгенде өзі күліп айтып отыратын. «Келіндерді жинап алып, кітап бойынша саңырауқұлақты тұздауды, түрлі жеміс-жидектерден тосап жасауды үйреттім», – деп. Өйткені, біздің жақта аққайыңдар сыңсыған орман ішінде саңырауқүлақ пен жидек көп өседі.
Бірде: «ой, ауылдың балаларының бойы өспей қалатын болды. Ертең олар әскерге жарамайды. Сонда елді кім қорғайды?» – деп келді. Сөйтіп, сол кездегі туризм және спорт министрі Бірғаным Әйтімоваға барып жүріп, түрлі спорт жабдықтарын алып, ауылға апарып берді. Сонда ауылдың балаларын екі топқа бөліп, өзі төреші болып, футбол, волейбол ойнатады екен. Соның бәрін артынан елге барғанда естідік. Бауыр басып кеткендері соншалықты, Еркінді Жаңасуға апарып жерлегенімізде ауылдың әлгі балалары «аталап» жоқтап, жылап тұрды.
Тағы бір жолы денсаулық сақтау министрі Девяткоға жолығып, сол кісінің көмегімен ауылдастарына қажетті дәрі-дәрмектер алып берді. Әйтеуір бір ауылды болса да нарықтық қатынасқа бейім өмір сүруге, заманға лайық жаңаша тіршілік етуге үйреткісі келді. Басқа қолынан не келеді? Өзі бұрынғыдай облыстың басшысы емес. Зейнеткерлік демалыстағы адам.
Қарағым, несін айтасың? Қазір бәрі алыстап кеткен сағым, көрген түс секілді. Еркін өле-өлгенше еліне, халқына адал қызмет етуге тырысты. Ал кейбір кемшілігі, қателігі болса, оны елі кешіреді деп ойлаймын. Онсыз пенде, адам баласы жоқ шығар.
– Мұндайда жұрт артында қалған бала-шағасы бар ма? – деп сұрайды ғой.
– Шүкір, Еркіннен екі перзент қалды. Ұлының аты – Бақытжан, қызы – Сәуле. Шыңғыс дейтін немереміз бар. Атасы оны керемет жақсы көруші еді. Ет-жүрегің елжірейді. Шыңғыс атасын әлі күнге дейін іздейді…
Қай жақсы бұл дүниеге сыйып еді?
Арамызда жақсы бір әңгіме-сұхбат өрбіген соң Күлше жеңгеміз бізге үлкен үміт пен сенім артты ма екен: «Биыл Еркіннің туғанына 70 жыл толатын еді. Әттең, ол тойын өзі көре алмай кетті. Соған көзін көргендердің естеліктерін жинап, кітап етіп шығарсақ деп ек. Қолдарыңнан келсе көмектессеңдер?» — деген өтініш айтты.
Мұндайда бар мәселе қаржы-қаражатқа барып тірелетіні белгілі. Оның үстіне кісіні қайырым мен мейірімнен алшақтатып, безбүйрек ететін нарық дейтін алпуыттың дендеп келе жатқан кезі. Сондықтан Күлше апамыз: «осылар кітапты шығаруға қолұшын береді-ау» деген біраз адамның тізімін және телефондарын берді. Әдептен аспай, олардың бәріне хабарласып, мән-жайды айтып, түсіндірген болдық. «Көзден кетсе, көңілден кетеді» дегенді қазекем қалай тауып айтқан. Ерекең биліктің бір тұтқасын ұстап, лауазымды қызмет атқарып жүргенде жанынан шықпай, жарамсақтанып жүрген жандайшаптардың талайы әртүрлі сылтаулар айтып, көмектесуден бас тартты. Олардың көбі биліктің төңірегінен әлі кете қоймаған, елге белгілі атқамінерлер-тін. Қайтерсіз, пендешілік қой. Бәлкім, қандай да бір сақтық пен ішкі есептері болған шығар. Ал, оларды кісілік пен адалдық, қайырымдылық туралы сөйлетіп көріңіз, алдарына жан салмайды. Дегенмен, ел іші емес пе? Заман мен саясат қалай құбылса да биік парасат пен адамгершіліктен айнымайтындар да табылды.
Кітаптың жарық көруіне сол кездегі Солтүстік Қазақстан облысының әкімі болған Қажымұрат Нағыманов, Қызылордадағы «Аралтұз» мекемесінің бастығы Балтабай Ақпанбеков, облыстық сертификаттау және стандарттау мемлекеттік кәсіпорнының директоры Әбдіғаппар Әмірғалиев, Айыртау ауданының (Солтүстік Қазақстан) әкімі Армия Әбілқайырұлы және Алматыдағы «Сайран» автовокзалының президенті Есенгелді Мұқыжанов сынды азаматтар демеушілік жасады.
«Азамат» деп аталатын ол кітапқа көрнекті мемлекет қайраткері Бәйкен Әшімовтен бастап, кезінде республикалық, облыстық деңгейде лауазымды қызметтер атқарған, Орталық комитеттің хатшысы, министр, обком хатшысы, облатком төрағасы болған елу шақты адамның естеліктері енді. Олардың қай-қайсысы да еліне, халқына адал қызмет еткен, ары да жаны да таза, аты аңызға айналған азаматтың нар тұлғасын әр қырынан ашып көрсете білді. Өйткені, қай нәрсенің де әділ төрешісі мен шынайы бағалаушысы халық — көпшілік. Сондықтан естелік кітап ғибраты мол ғұмырнамаға айналғандай болды. Артынан кітапты оқып, танысқандар жылы лебіз-пікірлерін білдірді.
Аталған кітапта Нұр Ілия Айсаұлы дейтін автордың «Еркін ағаны жоқтау» дейтін өлеңі берілді. Онда кісіге ой саларлықтай мынадай шумақ айтылған:
Құрметтеп, қалың жұрты сүйіп еді,
Сүйсініп, ақылына ұйып еді.
Жұлдыздай жарқ етті де ағып өтті,
Қай жақсы бұл дүниеге сыйып еді?
Сол айтқандай, біз бұл дүниеге қай жақсыны сыйдырып, көзі тірісінде бағасын біліп едік.
Для отправки комментария необходимо войти на сайт.